Teema / Ikävuodet | 0 − 6 | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 15 | 16 − 18 | 19 − 21 | 22 − 35 |
Painopisteet ja valmentajan rooli | Perusliikuntataitojen opettelua -harjoittelu leikinomaista, lajitaitojen opettaminen ei ole vielä tärkeää Liikunnan
ilo | Perusliikuntataitojen hallintaa ja haastavampien taitojen opettelua Lajin perusteet Yksilöllisyyden
huomioiminen | Lajitaitojen monipuolinen kehittäminen Kiinnostus kilpailemiseen Karaten yleiskuvan hahmottaminen
| Keskeisten lajitaitojen hallinta (vielä ehtii aloittamaan, jos pohja on riittävä) Fyysisten ominaisuuksien
kehittäminen Ottelukäsityksen muodostuminen Teknis-taktis-fyysinen perusta rakennettu Henkilökohtaisen urheilija-valmentaja -suhteen luominen Urheiluluokat | Määrällinen ja laadullinen harjoittelu Päämäärätietoinen harjoitteleminen (huipulle tähtäävä) Erikoistuminen kataan
tai kumiteen Omatoimisuus lisääntyy Urheiluakatemioiden hyödyntäminen | Laadukkaan harjoittelun ja
harjoitusvastustajien varmistaminen | Ammattimaisuus kaikessa tekemisessä Halu kehittää itseään urheilijana
|
Lajitaidot | Tutustuminen
lajin perustekniikoihin | Lajin perustekniikoiden opetteleminen -potkut, lyönnit, torjunnat, asennot
| Monipuoliset lajitaitot -kombinaatiot, pyyhkäisyt, valikoima laajenee -liikkuminen, ajoitukset mukaan -pariharjoitteet
| Monipuolisten lajitaitojen edelleen kehittäminen Tekniikan kontrolloiminen suhteessa vastustajaan (pariharjoitteet)
| Omien vahvuuksien ja heikkouksien tunnistaminen Lajitaitojen harjoitteleminen alati muuttuvissa tilanteissa Taktiikan perusteiden
opetteleminen | Mahdollisimman monipuoliset lajitaidot muuttuvissa tilanteissa Oman ottelutyylin löytäminen -taktiikan
korostaminen | Oman lajiosaaminen jalostaminen huippuunsa Eri taktiikoiden hallinta ja kyky muuttaa taktiikkaa ottelun aikana
|
Fyysiset ominaisuudet | -ketteryys
-tasapainokyky -koordinaatiokyky | -kaikki taitavuuden osatekijät -liikkuvuus -kehon hallinta -reaktiokyky
ja -nopeus -ketteryys -tasapainokyky -yhdistelykyky | -rytmikyky -silmä-käsi/jalka -koordinaatio
-reaktiokyky- ja nopeus -suuntautumiskyky -yhdistelykyky -liikkuvuus -voimaharjoittelutekniikoiden opettelu -lihaskestävyysharjoittelu oman kehon painolla |
-liikenopeus -kimmoisuus / elastisuus -voimaharjoittelun opetteleminen (kestovoima), keskivartalo -kasvupyrähdyksen yksilöllinen huomioiminen (aerobinen
kestävyys) -liikkuvuuden ylläpitäminen | -perusvoiman hankinta -nopeusvoima -huoltavien harjoitteiden
huomioiminen -lajinomainen nopeuskestävyys -kimmoisuus / elastisuus | -lajissa vaadittujen nopeus- ja voimaominaisuuksien
kehittäminen huipputasolle (nopeusvoima) -lajinomainen nopeuskestävyys -palauttava harjoittelu muistettava ja lihastasapainosta huolehdittava -kimmoisuus / elastisuus | -lajissa vaadittujen nopeus-, kestävyys- ja voimaominaisuuksien kehittäminen ja ylläpitäminen (nopeusvoima) -kimmoisuus / elastisuus |
Teema / Ikävuodet | 0 − 6 | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 15 | 16 − 18 | 19 − 21 | 22 − 35 |
Henkinen kasvu (sosiaalinen ja psyykkinen | Positiivinen
ja kannustava ilmapiiri -harjoituksissa on oltava lupa yrittää pelkäämättä epäonnistumisia -kaikille lapsille osoitetaan välittämistä ja annetaan tasapuolisesti aikaa -ilo on tärkeää,
sillä lapset oppivat leikin varjolla | Onnistumisen elämyksien kokeminen karateharrastuksen parissa
-kiinnitetään huomiota oikean tasoisiin harjoituksiin, kilpailijoihin ja kilpailuihin -valmentaja antaa kannustavaa palautetta onnistuneista suorituksista lopputuloksesta huolimatta -terveen minäkuvan ja hyvän itseluottamuksen
avulla lapsi innostuu karatesta ja harjoittelee mielellään -myönteisen ja rakentavan palautteen avulla kerrotaan missä lapsi on hyvä ja mitä asioita hän voisi heittää Lapsi oppii toimimaan
ryhmässä -leikitään kavereiden kanssa -noudatetaan yhteisiä pelisääntöjä Lapsi oppii käsittelemään tunteitaan | Rakastuminen karateen ja urheiluun Oikeantasoisissa kilpailuissa menestyminen ja kehittymisen osoittaminen kilpailuissa |
Harjoittelemaan oppiminen (myös omatoimisesti) -nuori oppii analysoimaan harjoittelun seurauksia ja sisäistämään oppimaansa paremmin
-nuori oppii itse tunnistamaan eroja omien suoritustensa välillä -laaditun harjoitusohjelman noudattaminen (suunnitelmallisuus, harjoituspäiväkirjat) Valmennusopin perusteet (ravinto, lepo, harjoittelu)
| Kasvu ihmisenä ja karatekana -nuori ottaa askel askeleelta enemmän vastuuta harjoittelustaan (itseohjautuvuus)
Kilpailemaan oppiminen Realistinen tavoitteenasettelu -riittävä haaste -tavoitteet sovitettava suhteessa muuhun elämään | Tietoisuus fyysisen kunnon, lajitaitojen ja ottelukäsityksen yhteydestä -urheilijan tiedettävä mitä harjoiteltava, jotta saisi
taktiikkansa toimimaan käytännössä Omien ratkaisumallien kehittäminen ja niiden perusteella toimiminen -> yhteistyö valmentajan kanssa Kokonaiselämänhallinta -opiskelun
ja urheilun yhteensovittaminen Voittamaan oppiminen | Kokonaiselämänhallinta
-työn, perhe-elämän ja urheilun yhteensovittaminen -kilpailu-uran päättäminen Oman suoritustason jatkuva arviointi ja kehittäminen -suoritusvarmuus -pienetkin yksityiskohdat
hallittava VOITTAMINEN! |
Harjoitusmäärät | 2h/vko omatoimista liikuntaa 1-2 krt lajiharjoittelua viikossa 1-2 krt/vko päiväkoti liikuntaa | 2h/vko omatoimista liikuntaa viikossa 2-3 krt lajiharjoittelua viikossa 1-2h koululiikuntaa viikossa |
2h/vko omatoimista liikuntaa 3-4 krt lajiharjoittelua viikossa 1-2h koululiikuntaa viikossa Kesäleirit ja leiripäivät | 3h/vko omatoimista liikuntaa 3-4 krt lajiharjoittelua viikossa (4-7h) 1-2 krt oheisharjoittelua viikossa (1-3h) 1-2h koululiikuntaa viikossa Kesäleirit, alueleirit ja nuorten valmennusleirit
| 5-6 krt lajiharjoittelua viikossa (7-9h) 3-6 krt oheisharjoittelua viikossa (5-8h) Mentaaliharjoittelun aloittaminen
1-2h koululiikuntaa viikossa 3h omatoimista liikuntaa viikossa Maajoukkueleirit ja kv-leirit | 4-6 krt lajiharjoittelua
viikossa (6-9h) 5-6 krt oheisharjoittelua viikossa (5-8h) Mentaaliharjoittelun syventäminen 1-2h koululiikuntaa viikossa 2-3h hyötyliikuntaa viikossa Maajoukkueleirit ja kv- leirit | 4-6 krt lajiharjoittelua viikossa (6-9h) 5-6 krt oheisharjoittelua viikossa (5-8h) Mentaaliharjoittelulla ylivertaisuuteen 2-3h hyötyliikuntaa viikossa
Maajoukkueleirit ja kv- leirit |
Kilpailumäärät |
Ei kilpailuja Salikisailut | 3-4 kansallista kilpailua vuodessa Salikilpailut
| 3-5 kansallista kilpailua 1-2 kansainvälistä kilpailua (läheltä esim. Viro, Ruotsi) | Finnish Open ja 2-3 isompaa kansainvälistä kilpailua (esim. PM, NEM, eri maiden avoimet ja Grand Prix -kilpailut) 8-10 kansallista kilpailua
-Suomi Cup -SM-kilpailut -Junnuturnaukset | 10-15 kilpailua (1-2 pääkilpailua) -Kansalliset
(Nidan Cup, Tiger Cup) -SM-kilpailut -Finnish Open -Premier League (mm. Pariisi, Italia, Itävalta, Turkki) -Nuorten PM/EM/MM |
12-20 kilpailua (1-2 pääkilpailua) -Kansalliset (Nidan Cup, Tiger Cup) -SM-kilpailut -Finnish Open -Kansainväliset kilpailut (mm. Premier League, Hollanti, Saksa) -Nuorten
ja/tai aikuisten arvokilpailut | 12-20 kilpailua (1-2 pääkilpailua) -Kansalliset (Nidan Cup)
-SM-kilpailut -Finnish Open -Kansainväliset kilpailut (mm. Premier League, Hollanti, Saksa) -Aikuisten arvokilpailut |
Teema / Ikävuodet | 0 − 6 | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 15 | 16 − 18 | 19 − 21 | 22 − 35 |
Testit |
| | - liikkuvuus - seuran taitorata | - kimmoisuus - nopeus - ketteryys / notkeus - terveystarkastukset |
Testipatterin avulla nuori karateka huomaa kehittymisensä ja säilyttää motivaation harjoitteluun Antropometria - pituus - paino - rasvaprosentti (ihopoimu) Nopeus
- kiihdytysnopeus (20m paikalta) - maksiminopeus (20m lentävä) Nopeusvoima Räjähtävä voima: alavartalo - kevennyshyppy - staattinen hyppy Pikavoima -pohkeet
(reaktiivisuustesti 10sek) Maksimivoima - vatsat - selkä - jalkojen ojennus Aerobinen kestävyys -kestävyyssukkulajuoksu
| Säännöllisten testien avulla saadaan tärkeää
tietoa urheilijan kehittymisestä Antropometria - pituus - paino - rasvaprosentti (ihopoimu) Nopeus - kiihdytysnopeus (20m paikalta) - maksiminopeus (20m lentävä)
Nopeusvoima Räjähtävä voima: alavartalo - kevennyshyppy - staattinen hyppy Pikavoima -pohkeet (reaktiivisuustesti 10sek) Maksimivoima -
vatsat - selkä - jalkojen ojennus Aerobinen kestävyys - kestävyyssukkulajuoksu
| Säännöllisten testien avulla saadaan tärkeää tietoa urheilijan kehittymisestä Antropometria - pituus -
paino - rasvaprosentti (ihopoimu) Nopeus - kiihdytysnopeus (20m paikalta) - maksiminopeus (20m lentävä) Nopeusvoima Räjähtävä voima: alavartalo -
kevennyshyppy - staattinen hyppy Pikavoima -pohkeet (reaktiivisuustesti 10sek) Maksimivoima - vatsat - selkä - jalkojen ojennus Aerobinen kestävyys - kestävyyssukkulajuoksu |
Kodin rooli |
Vanhemmat tarjoavat lapsille virikkeisen ympäristön, joka mahdollistaa perusliikuntataitojen oppimisen ja liikkumisen monipuolisuuden |
Vanhemmat elävät mukana lapsen harrastuksessa
-kuljettavat -kannustavat -kasvattavat Vanhemmat tunnistavat oman roolinsa Vanhemmat kunnioittavat
ohjaajia, valmentajia ja tuomareita sekä antavat heidän ohjata toimintaa oikeaan suuntaan | Vanhempien
on tiedostettava lajin vaatimukset ja löydettävä tasapaino koulun ja urheiluharrastuksen välille. Lasta on tuettava molemmissa. Vanhempien huolehdittava säännöllisestä elämänrytmistä mm. lepo ja
ravinto | Vanhemmat tukevat nuorta henkisesti ja taloudellisesti Vanhemmat toimivat avoimessa vuorovaikutuksessa ja yhteistyössä
valmennuksen kanssa | Vanhemmat tukevat nuoren omatoimisuutta ja autonomiaa | Vanhemmat ymmärtävät urheilijan uravalinnan ja tarjoavat tukea |
Oma perhe tukee huippu-urheilijan uravalintaa |
Seuran rooli |
Seura tarjoaa monipuolista perusliikuntataitoja kehittävää liikuntaa. Lajitaitoja harjoitellaan maltillisesti lähinnä leikin varjolla. Seurassa kannustetaan harrastamaan myös muita lajeja.
| Seura tarjoaa viikottain useita lajiharjoituksia, joissa koulutetut ohjaajat. Seura järjestää salikisoja. Seurassa kannustetaan
omaehtoiseen liikuntaan. | Seura kannustaa osallistumaan kilpailuihin. Seura tarjoaa kilpailemisesta innostuneille mahdollisuuden harjoitella
yleisharjoitusten lisäksi kilparyhmissä. Lisäksi seura järjestää kilpailu- ja leirimatkoja alueellisiin ja kansallisiin kilpailuihin. |
Sisäisen motivaation vahvistaminen -nuorten on annettava vaikuttaa omiin asioihin ja koettava, että hän urheilee itsensä takia. Yhteistyö liiton kanssa valmentajakoulutuksen,
valmennusryhmien ja nuorten arvokilpailujen osalta |